torstai 5. tammikuuta 2012

Stephen King - Kuvun alla - Lukupäiväkirja

5.1.2012

Olen aloittamassa Stephen Kingin yli tuhatsivuista romaania Kuvun alla. Alkuperäinen teos Under the Dome ilmestyi Yhdysvalloissa vuonna 2009 ja suomeksi sen on kääntänyt Ilkka Rekiaro vuonna 2011.

Kun olin jouluostoksilla Citymarketissa, kirjaosastolla silmääni osui tämä jättiromaani. 


Takakantta vilkaistuani päätin haluta lukea kirjan. Sen koko jo kertoi omaa tarinaansa, halusin ehdottomasti tietää, mitä niin kiinnostavaa voi tapahtua, että sen esille tuomiseen on pitänyt käyttää 1115 sivua. Kirjastossa käydessäni sainkin tilattua romaanin sivukirjastosta pääkirjastoon muutamassa päivässä. Olen aina ollut kiinnostunut Kingin tuotannosta, mutta jotenkin sen lukeminen on jäänyt vähäiseksi, muutamaa tutuinta lukuunottamatta (esimerkiksi Uinu uinu lemmikkini.) Olen aloittanut myös myös Musta torni-sarjan lukemisen. 

En tiedä mitä odottaa sisällöltä, mutta odotukset ovat korkealla kirjan mukaansatempaavuuden suhteen. Odotan Kingiltä myös jännitystä, mutta olen valmis joustamaan tästä. Harvat kirjat ovat tähän mennessä tarjonneet minulle riittävän hyytävää kauhua. Vika lienee minussa, eikä kirjoissa.

Kansikuva tukee kirjan nimeä, Kuvun alla. Pikkukaupungin ylle ilmestyy kupu. Kirjan ensimmäisillä sivuilla on mukavasti kartta Chester's Mill:stä, kuvun alle joutuvasta pikkukaupungista Mainessa. Seuraavana on luettelo henkilöistä, jotka olivat kaupungissa kupupäivänä ja lopuksi kolme "huomattavaa koiraa". Nämä kaksi kohtaa tekivät kirjan alusta jo kiinnostavan, kunnes törmäsin ensimmäisen osan otsikkoon: "Lentokone ja metsämurmeli." Kiinnostus on herännyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti